Nowa aktualizacja SteamOS 3.5.5 trafia na Steam Decka

Nowa aktualizacja SteamOS 3.5.5 trafia na Steam Decka

To z pewnością był dobry tydzień dla fanów Steam Decka. Najpierw Valve zaprezentowało nowego Steam Decka OLED z lepszym ekranem, poprawioną baterią i wieloma mniejszymi zmianami, a od wczoraj świeże urządzenie można zamawiać już z oficjalnej strony na Steam. Valve nie zapomina jednak o posiadaczach starszych Steam Decków z ekranem LCD i właśnie udostępniło dla nich aktualizację SteamOS 3.5.5. Zmian jest naprawdę sporo, więc bez zbędnego przedłużania: oto co nowego przynosi SteamOS 3.5.5.

Zupełnie nowe ustawienia ekranu

Nowe Menu dostosywania kolorów w SteamOS 3.5.5

Zdecydowanie największą zmianą jest wprowadzenie nowych ustawień ekranu. Teraz wchodzą w Ustawienia>Obraz znajdziemy opcję “Dostosuj kolory obrazu”. Jej wybranie spowoduje wyświetlenie specjalnego menu, w którym można dostosować nasycenie kolorów oraz temperaturę barwową. Praktycznie całkowicie eliminuje to potrzebę stosowania dotychczas popularnych pluginów takich jak “Vibrant Deck”, bo teraz większość opcji otrzymujemy prosto w systemie.

Po wejściu do wspomnianego menu szybko zauważymy też, że Steam Deck otrzymał nowy profil sRGB, który jest teraz stosowany domyślnie. Według pierwszych testów (i subiektywnych odczuć), tryb sRGB oferuje o wiele lepsze barwy niż dotychczasowy profil. Oczywiście wyświetlacz “starego” Steam Decka wciąż nie może równać się z OLED-em w nowym handheldzie od Valve, ale obecna kalibracja sRGB to na pewno miły dodatek.

Dwie kolejne zmiany, zadowolą użytkowników, którzy często dokują swojego Decka. Teraz po podłączeniu kompatybilnego wyświetlacza w ustawieniach będzie można znaleźć opcję włączenia HDR oraz VRR/FreeSync. Granie na Steam Decku podłączonym do Monitora powinno być więc jeszcze lepsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Uproszczony suwak FPS i odświeżania ekranu

Uproszczony Suwak FPS/Odświeżania na Steam Decku

Kolejna poprawka jest dosyć prosta, a dotyczy ona zmian suwaka FPS oraz suwaka odświeżania ekranu. Teraz zamiast dwóch oddzielnych opcji, dostajemy jeden suwak dostosowujący jednocześnie i FPS i odświeżanie ekranu. Przykładowo, jeśli ustawimy limit na 40 FPS, to odświeżanie też przeskoczy na 40. A jeżeli ustawimy wartość niższą niż najniższe odświeżanie obsługiwane przez ekran (np. 30 FPS), to odświeżanie zostanie dostosowane do najwyższej obsługiwanej wielokrotności tej liczby (w naszym przykładzie 60 Hz).

Jeśli nie podoba nam się ta zmiana, to Valve udostępnia opcję przywrócenia starego menu. W tym celu wystarczy wejść w Ustawienia>Obraz, zjechać na sam dół i wyłączyć opcję “Włącz ujednolicone zarządzanie limitem klatek”.

Opcja wyłączająca ujednolicenie suwaka  w SteamOS

Naprawienie błędu z działaniem SMT

Wraz z SteamOS 3.5.5 Valve wprowadza długo oczekiwaną poprawkę dotyczącą działania SMT (odpowiednik Hyper Threadingu, ale dla AMD). W przeszłości użytkownicy zauważyli błąd, w którym pamięć Cache procesora przy obsługiwaniu zadań obciążających maksymalnie 4 rdzenie, była niepoprawnie alokowana. Przez to można było doświadczyć sporego zwiększenie wydajności po manualnym wyłączeniu SMT przy pomocy jednego z pluginów. Tę poprawę wydajności po wyłączeniu SMT bardzo łatwo było zauważyć w emulacji Nintendo Switch, czy Nintendo Wii U

Aktualna poprawka całkowicie wyeliminowała problem, dzięki czemu można uzyskać poprawną wydajność (i przy okazji lepszą energooszczędność) bez grzebania w ustawieniach.  

Dodanie opcji undervoltingu w UEFI

SteamOS 3.5.5 to nie tylko zmiany dotyczące ustawień głównego systemu, ale też pomniejsze usprawnienia dla UEFI/BIOS-u. Teraz przeglądając ustawienia UEFI Decka znajdziemy 3 opcje dla undervoltingu:

  • CPU
  • GPU
  • SOC

Dla osób, które nie słyszały wcześniej o undervoltingu: jest to proces obniżania napięcia danego podzespołu, aby pobierał on mniej energii przy zachowaniu tej samej wydajności. Innymi słowy: undervolting na Steam Decku pozwoli uzyskać niższe temperatury, mniejszą głośność wentylatora oraz lepszy czas pracy na baterii. A to wszystko przy identycznym FPS w grach.

Trzeba jednak pamiętać, że zbyt niski undervolting może przynieść ze sobą gorszą stabilność urządzenia (np. losowe bugi graficzne w grach, czy niespodziewane wyłączanie aplikacji). To, jak nisko będziemy mogli zejść z undervoltingiem zależy głównie od loterii krzemowej (każdy czip mimo tej samej nazwy, nieco różni się ogólną jakością). Minimalna wartość offsetu undervoltingu dla Steam Decka to -50 mV, ale nie niektórych jednostkach negatywne efekty mogą pojawić się już przy -10 mV. Właśnie dlatego przeprowadzenie dokładnych testów jest kluczowe przy wykonywaniu Undervoltingu.

Undervolting na Steam Decku

W najbliższym czasie planuję stworzyć dedykowany poradnik do obniżania napięcia na decku (z przykładowymi wynikami na mojej jednostce), dlatego zachęcam do zajrzenia tutaj w kolejnym miesiącu, jeżeli interesuje Was ten temat! 

Inne pomniejsze zmiany

Na koniec mamy listę pomniejszych i mniej interesujących zmian takich jak:

  • Nowe tryby skalowania w menu szybkiego dostępu.
  • Naprawienie błędu, powodującego ciągłe podświetlenie wyświetlacza.
  • Naprawiono orientację panelu dotykowego podczas korzystania z zewnętrznego wyświetlacza.
  • Zmniejszono opóźnienie ekranu, gdy aplikacja/gra ma mniejszy FPS niż odświeżanie wyświetlacza.
  • Dodano oficjalne wsparcie dla Steam Decka OLED.
  • Zewnętrze dyski są teraz automatycznie montowane.
  • Zaktualizowano sterownik  graficzny do najnowszej wersji.
  • Zwiększono stabilność połączeń Bluetooth.
  • Dodano opcję zmiany domyślnego trybu kontrolera/trybu klawiatury i myszy podczas użytkowania trybu Desktop.
  • Ulepszono animacje pomiędzy przełączeniem aplikacji.
  • Zwiększono opcje konfiguracji dla MangoHud (nakładki wydajności).
  • Naprawiono błąd, w którym niektóre gry (np. Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4) mogły wydawać się rozciągnięte, gdy rozmiar okna nie odpowiadał rozmiarowi swapchain.
  • Naprawiono błąd, w którym konieczne było dotknięcie ekranu przy uruchomieniu gry Disgaea PC (inaczej kontroler nie działał).
  • Poprawiono wymiary ekranu podawane do niektórych gier. Pozwoliło to na naprawę błędu ze współczynnikiem proporcji w tytułach takich jak Returnal.
  • Naprawiono błąd, gdzie opcja “zezwól na rozrywanie ekranu” powodowała ścinki po uruchomieniu nakładki wydajności.
  • Naprawiono problem z niepoprawnym wykrywaniem klawiatury w grze Overwatch 2.
  • Wyeliminowano problem z błędnym rejestrowaniem niektórych dotknięć Joysticka (chodzi o czujnik wykrywający, czy palec znajduje się na Joysticku).

Napiszcie w komentarzach, co waszym zdaniem jest najlepszą zmianą w tej dużej aktualizacji i czy SteamOS 3.5.5 trafił już na waszego Decka!

Podobał Ci się artykuł i chcesz wesprzeć tworzenie podobnych treści? Możesz postawić mi kawę/herbatę (zapewne to drugie) w serwisie buycoffee.to

Zaproszenie na kawę

Komentarz

Informacja: W celu wykluczenia z dyskusji botów komentarze są zatwierdzane ręcznie, dlatego może minąć kilka godzin, zanim pojawią się one na stronie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *