Recenzja TrimUI Smart Pro — moja ulubiona retro konsola w 2024

Recenzja TrimUI Smart Pro — moja ulubiona retro konsola w 2024

Rynek retro konsolek i sprzętów do emulacji zdecydowanie rozrósł się w ostatnim czasie. Jeszcze parę lat temu dobrych, prostych w użyciu urządzeń było, jak makiem zasiał, a teraz firmy takie, jak Miyoo, Anbernic, czy Powkiddy stale zalewają nas nowymi konsolami, w nadziei na zaskarbienie serc jak najszerszego grona fanów retro gier. Która z tych wielu retro konsolek jest teraz, jednak najlepsza? Jeśli dokładnie przeczytaliście powyższy tytuł, to możecie się domyślać, że moim zdaniem, jest to TrimUI Smart Pro. W tej recenzji opowiem, dlaczego TrimUI Smart Pro to obecnie moja ulubiona (tania) retro konsola i postaram się odpowiedzieć, czy będzie to też dobry wybór dla Was.

Specyfikacja TrimUI Smart Pro

Specyfikacja TrimUI Smart Pro prezentuję się następująco:

  • SoC/Procesor: Allwinner A133 Plus z czterema rdzeniami A53 taktowanymi z prędkością 1,8 GHz
  • Układ graficzny: PowerVR GE8300 z taktowaniem 660 MHz
  • 1 GB pamięci RAM
  • Wyświetlacz: IPS o przekątnej 5 cali i rozdzielczości 1280 na 720 pikseli (proporcje 16:9)
  • 2 złącza USB typu C (jedno do ładowania, drugie dla akcesoriów), pojedynczy slot na karty microSD, gniazdo słuchawkowe
  • Głośniki stereo
  • Pełne wsparcie dla Wi-Fi oraz Bluetooth
  • Bateria o pojemności 5000 mAh
  • Waga: 231g
  • Wymiary: 18,5 (szerokość) na 8 (wysokość) na 1,7 (grubość) cm
  • Dostępne kolory: czarny, biały, szary/retro beżowy
  • Cena: Obecnie od około 250 zł (link afiliacyjny) + możliwość skorzystania ze wszystkich zniżek opisanych w moim poradniku dla Aliexpress

Zawartość opakowania

Na początek przyjrzymy się zawartości pudełka. Tutaj sprawa jest szybka i prosta, bo w opakowaniu TrimUI Smart Pro, znajdziemy tylko samą konsolę, trochę papierologii oraz krótki kabelek USB-C do USB-A.

Zawartość opakowania TrimUI Smart Pro

Jeśli zamówiliśmy wariant konsoli z kartą pamięci, to oprócz wspomnianych elementów powinniśmy znaleźć też (wątpliwej jakości) kartę microSD wypełnioną grami. Jak zwykle: raczej radzę wymienić takie akcesorium na coś od bardziej renomowanej firmy.

W tym segmencie jeszcze wspomnę, że TrimUI Smart Pro ma domyślnie założoną folię na ekranie. Nie jest to stricte folia ochronna “na stałe”, bo wygląda bardziej, jak coś zakładanego do transportu. Pod tymi foliami często widziałem spore pęcherzyki powietrza, dlatego tego elementu też raczej lepiej się pozbyć.

Wygląd, budowa i jakość wykonania — TrimUI wygląda jak Vita!

Ok przechodzimy już do samej konsoli, a konkretnie do jej wyglądu, budowy i jakości wykonania.

W kwestii tego pierwszego: od razu po zobaczeniu TrimUI Smart Pro można nabrać skojarzeń do ostatniego handhelda Sony, czyli do konsoli PS Vita.

TrimUI Smart Pro wygląda, jak Vita
PS Vita (góra) i TrimUI Smart Pro (dół)

Te skojarzenia nie ustają po dokładniejszym zweryfikowaniu budowy omawianego urządzonka, bo nawet rozmiar Smart Pro, czy rozłożenie wszystkich przycisków są praktycznie kopią 1 do 1 rozwiązań wykorzystanych w Vicie. Na froncie mamy duży 5-calowy wyświetlacz w proporcjach 16:9 (o którym opowiem nieco później). Po jego prawicy znajdują się przyciski A/B/X/Y, dość nisko ułożony joystick oraz okrągłe przyciski Start/Select (czyli, dokładnie, jak w Vicie Slim). Po lewej stronie wyświetlacza widzimy zaś krzyżak, kolejny Joystick i okrągły przycisk z logiem TrimUI (który zastąpił okrągły przycisk PlayStation z Vity).

TrimUI Smart Pro front

Na górze znajdziemy już nieco więcej oryginalności, bo oprócz bumperów L/R, są tam również Trigger L2/R2 oraz przycisk zasilania, port USB-C (do akcesoriów) i przyciski głośności.

Górna krawędź TrimUI Smart Pro

Dolna krawędź skrywa zaś kolejny port USB typu C (tym razem do ładowania), otwór mikrofonowy, przełącznik FN ( używany np. do wyłączenia podświetlenia joysticków), slot na karty microSD oraz gniazdo słuchawkowe.

Dolna krawędź konsoli

Zdecydowanie widać więc, że projektanci TrimUI Smart Pro, mocno “zainspirowali” się wyglądem i samą budową PS Vity. W moim przekonaniu nie jest to jednak minus, bo według mnie Vita wciąż jest jedną z najładniejszych i najlepiej zaprojektowanych konsol przenośnych, więc jeśli TrimUI jest w stanie zrobić taką “zrzynkę” bez nadmiernego wkurzania Sony, to jestem jak najbardziej za!

Tylna klapka Smart Pro

W kwestii użytych materiałów: TrimUI Smart Pro został w większości wykonany z plastiku. Jedynym odstępstwem od tej reguły jest sam wyświetlacz, który standardowo pokryty jest szkłem hartowanym. Zastosowane przez TrimUI tworzywa są grube, przyjemne w dotyku i sprawiają wrażenie solidnych. Już przy pierwszym wzięciu tego urządzonka do rąk, mogłem ocenić, że jest to jedna z najlepiej wykonanych konsol w tej kategorii cenowej. Wszystkie elementy spasowane są prawidłowo, o żadnym wyginaniu nie ma tutaj mowy (nawet przy zastosowaniu dość sporej siły) i co ważne, przy potrząsaniu nie słychać żadnego grzechotania. Jedyna wada jakości wykonania, jaką znalazłem w TrimUI Smart Pro, to fakt, że w mojej czarnej wersji kolorystycznej, użyta farba jest nieco za bardzo podatna na wycieranie/smużenie się (wciąż nie jestem pewien, które z tych dwóch). Bowiem, mimo że zazwyczaj myję ręce przed używaniem moich konsol, to wokół krzyżaka powstało lekko święcące przetarcie/plama, której nie mogłem usunąć ani za pomocą wody, ani alkoholu. Dla kogoś, kto ceni sobie estetykę urządzenia, jest to na pewno nieco irytujące, bo z podobnym problemem nie spotkałem się chyba w żadnym innym handheldzie.

Pomijając tę jedną wadę, muszę jednak przyznać, że TrimUI jest urządzeniem wykonanym bardzo dobrze.

Jakość zastosowanych przycisków i Joysticków

To teraz kilka (set) słów o zastosowanych przyciskach i joystickach.

Najpierw kierujemy się na prawą stronę do przycisków A/B/X/Y. W tym miejscu szybko zauważymy, że projektanci TrimUI Smart Pro, nie skopiowali Vity, tylko pod względem wyglądu. Zastosowane przyciski mają bowiem bardzo podobny rozmiar do tych z konsoli Sony, leżą na podobnej wysokości i co więcej, korzystają z identycznych przełączników typu “dome”. Jedyna różnica to w sumie fakt, że ich powierzchnia jest nieco mniej matowa niż w Vicie. Na szczęście, wszystkie te fakty, to superlatywy, bo sprawiają one, że przyciski: są ładne w naciśnięciu oraz responsywne, nie blokują się w obudowie i wydają przyjemny klik przy aktywacji. Z pewnością są to bardzo dobre przyciski, do których trudno się doczepić.

Patrząc niżej, zobaczymy pierwszy z joysticków otoczony pierścieniem z oświetleniem RGB. Po drugiej stronie ekranu znajdziemy drugi, identyczny moduł. Niestety, tutaj TrimUI także zdecydowało się zaczerpnąć, z dziedzictwa Vity i zastosowało mobilne joysticki rodem z 2011 roku. Oznacza to, że są one małe, mają mocno ograniczony zakres ruchów i nie zintegrowano w nich przycisków L3/R3. Po wejściu do gry nie napotkałem co prawda żadnych większych problemów z ich użytkowaniem, ale na pewno nie jest to najprzyjemniejsze doświadczenie na świecie.

Pod Joystickami znajdziemy w sumie 3 przyciski funkcyjne: Start, Select oraz Menu. Wszystkie one mają odpowiedni rozmiar, korzystają z przełączników dome i nie miałem problemów z ich używaniem.

No dobra przechodzimy na lewą stronę, do chyba najlepszego elementu całej tej układanki, czyli do krzyżaka. Ma on dobry, wygodny rozmiar i korzysta z przełączników dome tak samo, jak przyciski po prawej stronie (no i sama PS Vita). Sprawia to, że wszystkie kierunki na krzyżaku są bardzo łatwe do naduszenia i każda aktywacja tego elementu jest potwierdzona przez delikatne, przyjemne kliknięcie. Ten krzyżak ma też odpowiednio dużo luzu, dlatego większość osób nie powinna mieć tutaj żadnych problemów z płynną zmianą kierunku, czy też “rollowaniem” (czyli szybkim przeciągnięciem palcem z jednego kierunku w stronę drugiego). W praktyce ten krzyżak sprawiał się u mnie bardzo, ale to bardzo dobrze. W grach platformowych nie ma żadnych problemów z precyzyjnym wyznaczeniem kierunku, czy ich szybką zmianą. Dzięki temu granie na TrimUI Smart Pro w takie gry, jak Super Mario World, czy Sonic Mania, to po prostu czysta przyjemność. W bijatykach, takich jak gry z serii Street Fighter, ten D-Pad, też sprawiał się świetnie, bo bez problemu mogłem wykonywać takie ruchy, jak Hadoken, czy Tatsumaki. Shoryuken (dragon Punch), także wychodził mi na TrimUI Smart Pro prawie zawsze, co oznaczało, że ten krzyżak nie ma żadnych większych wad. Właśnie dlatego, jeśli lubicie korzystać z klikających D-Padów, to ten element w TrimUI Smart Pro, na pewno Was zadowoli (chociaż wciąż powiedziałbym, że oryginalna Vita, miała odrobinkę lepszy D-Pad).

Hadoooooken
Wykonanie ruchów specjalnych w Street Figterze, takich jak Hadoken (zdjęcie) nie stanowi większych problemów na TrimUI Smart Pro

Przechodzimy na górę, gdzie przywitają nas Bumpery (przyciski L/R) i Triggery (przyciski L2/R2). Obydwa te elementy korzystają z przełączników typu dome, co nadaje im zbliżone cechy do wszystkich innych przycisków. Taka decyzja, oznacza też, że Triggery będą tutaj w pełni cyfrowe (0 lub 1), a nie analogowe (zakres od 0 do 100%), ale tę właściwość zobaczymy tylko w niektórych grach z Segi DreamCast i portach z PC. Przyciski L/R mają dobry rozmiar, jednak L2 i R2 są już troszkę za małe i nie obraziłbym się, gdyby TrimUI wydłużyło je o kilka dodatkowych milimetrów.

Sumując wszystkie wymyślne słowa z tego akapitu: TrimUI Smart Pro ma świetne przyciski, z których większość osób powinna być zadowolona. Niestety tego samego nie można powiedzieć o joystickach, które są po prostu słabe.

Ogólna wygoda użytkowania

Pora opowiedzieć o odczuciach dotyczących ogólnego komfortu użytkowania konsoli.

Tutaj powiedziałbym, że jest naprawdę w porządku. TrimUI Smart Pro to urządzenie dość spore, jak na kategorię retro konsolek, co oznacza, że mamy tutaj odpowiednio dużo miejsca, na wygodne ułożenie naszych dłoni. Smart Pro nie jest też zbytnio ciężki, więc większość osób nie powinna mieć tutaj problemów, z utrzymaniem urządzenia w powietrzu przez dłuższy czas. Nawet przy używaniu omawianej konsoli przez godzinę-półtorej, bez przerwy nie czułem tutaj żadnego dyskomfortu. 

Wygoda użytkowania

Co ważne: przy graniu na produkcie TrimUI wszystkie elementy sterujące były zaraz pod palcami i nie musiałem zmieniać pozycji dłoni/nadgarstka, by sięgnąć do joysticków lub jakiegoś przycisku.

Oczywiście, ergonomia Smart Pro mogłaby zostać nieco poprawiona, gdyby producent zastosował uchwyty na pleckach (podobne do tych w Steam Decku), jednak nawet w obecnej formie, TrimUI jest urządzeniem wygodnym i

Ekran — główny atut konsoli

Jeżeli ktoś zapytałby mnie, jaki jest największy atut konsoli TrimUI Smart Pro, to zapewne odpowiedziałbym, że jest nim ekran. Został on wykonany w technologii IPS, ma dość spory rozmiar 5-cali (gdzie większość konkurentów waha się pomiędzy 3 a 4 calami), proporcje 16:9 i relatywnie wysoką rozdzielczość 1280 na 720 pikseli (czyli około 300 pikseli na cal). Takie parametry dają nam bardzo dobrą ostrość (zwłaszcza, jak na tę klasę cenową) oraz szerokie kąty widzenia.

Największym zdziwieniem są tu zapewne proporcje 16:9, bo w końcu większość systemów, uruchamianych na TrimUI Smart Pro będzie działać w aspekcie 4:3, co oznacza, że po bokach zobaczymy czarne ramki. Nie ma tu jednak tragedii, bo takie treści wciąż mają spory rozmiar zbliżony do 4 cali.

Jakość ekranu: treści 4 na 3

Przez zastosowanie proporcji 16:9 na Trim UI wprost świetnie wyglądają za to wszystkie emulowane konsole z formatem 3:2, takie, jak GameBoy Advance.

Jakość ekranu gry z GBA

To samo, można powiedzieć o grach z PSP, Portach z PC, czy specjalnie dostosowanych grach z PS1, N64, czy Segi DreamCast, które zajmują cały ekran.

Jakość ekranu gry 16 na 9 TrimUI Smart Pro

No dobra, wracając do innych właściwości jakościowych tego wyświetlacza: kolorki są bardzo ładne i wyglądają na poprawnie nasycone. Jasność maksymalna stoi na wysokim poziomie i powinna nam pozwolić na komfortową grę na zewnątrz, o ile uda nam się znaleźć cień. Jasność minimalna też jest tutaj dosyć dobra, ale inne urządzenia, takie, jak Anbernic RG35XX H, potrafią zejść w tym aspekcie zauważalnie niżej, co sprawia, że troszkę lepiej używa się ich w ciemności.

Jedyne wyraźne wady tego wyświetlacza, wynikają z faktu, zastosowania matrycy typu IPS, czyli: czernie wyglądają tutaj nieco szarawo i w zależności od naszego szczęścia, możemy trafić na backlight bleed. Tak, jak jednak mówię, są to w sumie znane właściwości paneli IPS, które mogą dostrzec nawet w moim prywatnym monitorze, który kosztował kilka razy więcej niż omawiana konsola.

Ogólnie, TrimUI Smart Pro ma chyba najlepszy wyświetlacz spośród wszystkich retro konsol do 250 zł (o ile, jesteśmy w stanie zaakceptować jego proporcje 16:9).

Wydajność i jakość emulacji poszczególnych systemów

Allwinner A133 Plus, czyli SoC napędzające TrimUI Smart Pro, ma bardzo podobną wydajność do innych układów z segmentu budżetowego (np. do RK3566 obecnego w RGB30). Właśnie dlatego konsola pozwoli nam na uruchomienie gier w emulatorach takich systemów, jak:

  • Game Boy i GameBoy Color
  • Game Boy Advance
  • Nintendo (NES)
  • Super Nintendo (SNES)
  • Sega Master System
  • Sega Genesis/Sega MegaDrive
  • Sony PlayStation 1
  • Nintendo 64
  • SEGA DreamCast
  • Sony PSP
  • Automaty do gier

Oprócz tego istnieje też możliwość uruchomienia wielu portów z PC o czym dokładniej opowiadam troszeczkę niżej.

Oczywiście możliwość uruchomienia nie równa się od razu płynnemu działaniu, więc pomówmy chwilę o wydajności w poszczególnych systemach.

Jeśli chodzi o wszystkie konsole 8-bitowe, takie, jak NES, Game Boy, czy Sega Master System, to tutaj oczywiście nie ma żadnych problemów i praktycznie wszystkie gry powinny chodzi na Smart Pro z pełną prędkością/bez ścinek.

Gry z NES

Podobnie sprawa ma się z generacją konsol 16-bitowych. SNES, Game Boy Advance, czy Sega Genesis działają (i wyglądają) na TrimUI Smart Pro po prostu bardzo dobrze.

Gry z GBA

Ostatnia konsola, której emulacją omawiane urządzenie nie ma żadnych problemów to PlayStation 1. Nawet odgrywając najbardziej wymagające tytuły z tego systemu, takie, jak Tekken 3, czy Bloody Roar, nie zauważymy żadnych spowolnień i innych oznak spadku wydajności.

Gry z PS1

Przy Nintendo 64 sprawa robi się już nieco cięższa. Większość mniej i średnio wymagających gier z tej konsoli Nintendo, takich, jak Mario Kart, Super Mario 64, Pokemon Stadium, Banjo-Kazooie, czy nawet Goldeneye 007 będzie działać bez większych problemów (choć czasami konieczne będzie dostosowanie kilku ustawień). Niestety przy najbardziej zaawansowanych grach, typu Cruis’n USA, czy Conker’s Bad Fur Day, da się już zobaczyć mocne spowolnienia, które sprawiają, że te tytuły są w mojej ocenie niegrywalne.

Gry z Nintendo 64

Gry z Segi DreamCast wyglądają jeszcze trochę gorzej pod względem wydajności. Te absolutnie najmniej wymagające tytuły chodzą z pełną prędkością lub blisko niej bez żadnych tricków. Niestety przy nieco cięższych tytułach, takich jak: Marvel vs. Capcom 2, Sonic Adventure 2, Virtua Tennis, czy Crazy Taxi konsola nie będzie w stanie wygenerować stałych 60 FPS. W tych grach sytuację nieco ratuje domyślny emulator, który ma aktywowane automatyczne pomijanie klatek (oznacza, to, że w problematycznych grach będziemy mogli zauważyć niższą płynność, ale mimo tego dźwięki będą odtwarzane prawidłowo). Właśnie dlatego sytuacja z DreamCastem jest daleka od ideału.

Gry z segi DreamCast

No i na sam koniec PSP. Tutaj wydawać by się mogło, że TrimUI Smart Pro jest skrojone do emulowania tej uwielbianej konsoli. Niestety wszystkich fanów PlayStation Portable muszę rozczarować, bo gry z PSP raz działają lepiej, a raz gorzej. W swoich testach przetestowałem kilka gier z PSP i sytuacja na TrimUI Smart Pro wyglądała następująco:

  • Patapon — Pełna prędkość przy 2x rozdzielczości PSP
  • Naruto Shippuden Legends: Akatsuki Rising — Pełna prędkość przy 2x rozdzielczości PSP
  • Daxter — Pełna prędkość przy 1x rozdzielczości PSP
  • Ridge Racer — Drobne spadki przy rozdzielczości PSP. Gra jest grywalna przy włączeniu automatycznego pomijania klatek.
  • GTA Liberty City Stories — Spadki do około 85% oryginalnej prędkości nawet przy oryginalnej rozdzielczości PSP. Gra jest w miarę grywalna po włączeniu automatycznego pomijania klatek.
  • Ratchet & Clank Size Matters — Spadki nawet poniżej 20 FPS przy oryginalnej rozdzielczości PSP. Te spadki sprawiają, że nawet po włączeniu pomijania klatek uznałbym ten tytuł jako niegrywalny.
  • Tekken 6 — Spadki do 40 FPS przy cięższych arenach i oryginalnej rozdzielczości PSP. Po włączeniu pomijania klatek uznałbym tę grę jako średnio grywalną.
  • Gry z serii God of War — Domyślne w systemie aktywny mod, wymuszający działanie tych gier w 30 FPS (50% oryginalnej prędkości). Gry działają wtedy znośnie przy oryginalnej rozdzielczości. Po wyłączeniu tej modyfikacji FPS w tych grach waha się pomiędzy 33 a 40.
Gry z PSP

Jak widać, emulacja PSP na TrimUI Smart Pro, nie jest pozbawiona problemów. Jeśli jednak ograniczymy się do lżejszych gierek z tego systemu, albo nie jesteśmy super wrażliwi na lekkie spowolnienia/efekty modyfikacji ograniczających FPS to wciąż można się tutaj świetnie bawić. Z drugiej strony, jeżeli oczekujemy absolutnie perfekcyjnej emulacji PSP bez żadnych półśrodków, to TrimUI Smart Pro (i inne retro konsole z tej półki cenowej) na pewno nie będzie dla idealnym rozwiązaniem.

Porty gier z PC

Dobra emulację mamy już właściwie za sobą, ale chcę wspomnieć o jeszcze jednej platformie, która działa i wygląda świetnie na TrimUI Smart Pro. Konkretnie chodzi tutaj o dedykowane porty z PC.

Po zainstalowaniu dodatkowej aplikacji na omawianej konsoli lub instalacji systemu CrossMix/Knulli otrzymujemy dostęp do narzędzia PortMaster. To narzędzie pozwoli nam ograć na konsoli porty takich gier, jak: Grand Theft Auto Vice City, Half-Life, Sonic Mania, Stardew Valley, Return To Castle Wolfenstein, ClassiCube (klasyczna wersja Minecrafta) i wiele innych tytułów.

Sonic Mania na TrimUI Smart Pro

Jako że mamy tutaj do czynienia z dedykowanymi portami, które praktycznie działają natywnie, to większość kompatybilnych gier z PC chodzi bardzo dobrze na TrimUI Smart Pro.

Minecraft na TrimUI Smart Pro

Jedyna łyżka dziegciu w tej słodkiej beczce miodu, to fakt, że Allwinner nie udostępnił TrimUI 32-bitowych sterowników dla zastosowanego procesora. Przez to, niektóre gry z PortMastera (np. Undertale) na razie nie działają na omawianej konsolce.

Domyślny system operacyjny

To teraz trochę o domyślnym systemie.

Smart Pro korzysta z własnego rozwiązania opracowanego przez TrimUI. Ten system jest w miarę przejrzysty i prosty w zrozumieniu. Nie znalazłem też w nim chyba niczego, co by mnie nadmiernie irytowało podczas codziennego korzystania z urządzenia.

Opisywany system jest podzielony w sumie na 5 zakładek:

  • Zakładka z grami — To w niej wybierzmy system który chcemy emulować, a następnie uruchomimy wybrany tytuł.
  • Zakładka z ulubionymi tytułami — Możemy dodawać do niej gry poprzez zaznaczenie jednej z pozycji, naciśnięcie przycisku Menu i wybranie add to favorites/dodaj do ulubionych 
  • Zakładka z historią  — To tutaj wyświetlane są poprzednio uruchamiane przez nas gry.
  • Zakładka z aplikacjami — Znajdziemy tu między innymi aplikację, która pozwala nam zmienić zachowanie suwaka FN na samym dole (może on np. wyłączać domyślne podświetlenie RGB), albo aplikacje Moonlight umożliwiającą streamowanie gier z lokalnego PC.
  • Zakładka z ustawieniami — W tym miejscu połączymy się z Wi-Fi, włączymy Bluetooth, i dokonamy kilku innych konfiguracji systemowych.

Domyślnie po uruchomieniu systemu, otwierana jest (najważniejsza) zakładka z grami. Pomiędzy kolejnymi zakładkami możemy poruszać się za pomocą przycisków R/L.

Aby wejść do gry w tym systemie, wystarczy przejść do zakładki z grami, wejść do systemu, który chcemy emulować poprzez zaznaczenie wybranej opcji i kliknięcie A, a następnie zaznaczyć grę i ponownie nacisnąć przycisk A. Po kilku sekundach gra powinna zostać uruchomiona.

Domyślny system TrimUI Smart Pro

Jeżeli mamy jakieś problemy z domyślnym emulatorem (np. jakieś błędy graficzne), to możemy go zmienić poprzez zaznaczenie gry, naciśnięcie przycisku X i wybranie jednej z dostępnych opcji.

Podczas gry możemy nacisnąć przycisk Menu, by otworzyć szybkie menu. Znajdziemy w nim między innymi opcję wyjścia z gry, stworzenia szybkiego zapisu, czy też wczytania gry. Jeśli nasza gra została uruchomiona przez RetroArch, to możemy wybrać opcję “Advanced menu”/”Zaawansowane menu”, by przejść do domyślnego interfejsu RA i zmienić tam parę opcji.

Wszystko to sprawia, że domyślny system na TrimUI Smart Pro jest porządny, jednak nie jest to zdecydowanie najlepsza opcja dla tego urządzenia.

Niestandardowe systemy dostępne dla TrimUI Smart Pro

Podobnie, jak w przypadku innych popularnych konsol, TrimUI Smart Pro doczekał się kilku niestandardowych/fanowskich systemów operacyjnych, które pod niektórymi względami przewyższają domyślne oprogramowanie sprzętu. 

Zdecydowanie najlepsze systemy dostępne dla TrimUI Smart Pro to obecnie:

  • CrossMix — CrossMix to zmodyfikowana wersja oryginalnego systemu operacyjnego od TrimUI. Celem tego CFW jest dodanie wielu funkcji i opcji, przy pozostawieniu interfejsu oraz przejrzystości funkcji domyślnego systemu. Crossmix dodaje między innymi: nowe emulatory i łatwą opcję ich zmiany, automatyczną aktywację joysticków w grach z PS1, wsparcie dla narzędzia port Master, możliwość łatwego uruchomienia gier z PS1 w proporcjach 16:9, czy też (średniej jakości) polskie tłumaczenie. Aktualnie CrossMix jest w mojej ocenie najlepszym systemem dla TrimUI Smart Pro, dlatego jego instalację planuję pokazać w swoim kolejnym poradniku.
  • Knulli — Knulli to system bazujący na systemie operacyjnym Batocera i interfejsie EmulationStation. Jego największą zaletą jest zdecydowanie wygląd oraz możliwość dostosowania wszystkich aspektów wizualnych pod swój gust. Podobnie jak CrossMix, Knulli dodaje do TrimUI Smart Pro kilka przydatnych funkcji, takich, jak narzędzie PortMaster.
  • MinUI — Ostatnia opcja, o której warto wspomnieć to MinUI. MinUI jest systemem stawiającym przede wszystkim na prostotę. Właśnie dlatego po uruchomieniu tego rozwiązania zobaczymy tylko minimalistyczny tekstowy interfejs, z którego można tylko uruchomić nasze gry. Przez to nakierowanie na prostotę, MinUI obcina nieco funkcji i możliwości, które posiada TrimUI (nawet na domyślnym systemie).

Głośniki — lepsze niż oczekiwałem

TrimUI Smart Pro jest wyposażony w zestaw frontowych głośników stereo. Potrafią one grać relatywnie głośno, wydają czysty dźwięk i nie słychać tu żadnych niechcianych zgrzytów. Tony wysokie i średnie są dobrze słyszalne, ale głośnikom brakuje basów, więc brzmią one trochę płasko. Wciąż są to jedne z lepszych doświadczeń muzycznych, jakie otrzymujemy w tej klasie i co zaskakujące dźwięk wydawany przez TrimUI Smart Pro jest lepszy niż ten produkowany przez PS Vite (a przynajmniej na moje ucho).

Konsola TrimUI ma też standardowe gniazdo słuchawkowe, więc w razie potrzeby możemy tutaj poszerzyć nasze doświadczenia muzyczne poprzez podłączenie przewodowych słuchawek.

Do Smart Pro udało mi się też podłączyć słuchawki Bluetooth, ale przy takim połączeniu niektóre gry miały poprawne, a inne przerywane audio.

Czas pracy na baterii

TrimUI Smart Pro jest zasilany przez relatywnie spore ogniwo o pojemności 5000 mAh. Jak zwykle przetestowałem baterię przy emulacji konsoli Game Boy Advance i przy takim obciążeniu omawiana konsola wytrzymała około 6 godzin, co jest dobrym wynikiem.

Bateria TrimUI Smart Pro

Przy omawianiu baterii warto też wspomnieć, że TrimUI Smart Pro posiada prawdziwy tryb uśpienia (z czym chińscy producenci często mają problem). Aktywuje się go oczywiście pojedynczym wciśnięciem przycisku power i w ten sam sposób można potem konsolę wybudzić. Tydzień czasu w uśpieniu zjada tutaj mniej więcej 15-25% baterii.

Czas pracy na baterii konsolki TrimUI Smart Pro na pewno jest dobry, ale tego samego nie można powiedzieć o kompatybilności z ładowarkami. Standardowo sprawdziłem urządzenie na kilku nieco szybszych zasilaczach i niestety prawie żaden z nich nie był w stanie rozpocząć ładowania konsoli. Przy użytkowaniu tej konsoli będziemy więc musieli korzystać z wolnej ładowarki (5V, 1-2A) lub kabla USB-C podłączonego do portu komputera.

Podsumowanie

TrimUI Smart Pro to urządzenie, które potrafi pozytywnie zaskoczyć już od pierwszego kontaktu. Mamy tutaj chyba najlepszą jakość wykonania spośród wszystkich retro konsol, świetne przyciski, bardzo dobry ekran, porządną wydajność (jak na tę klasę cenową), wsparcie dla wielu gier z PC, niezłe głośniki, czy też długi czas pracy na baterii. Dodajmy do tego fakt, że bohatera dzisiejszej recenzji można wyrwać w licznych promocjach już za około 200 zł i, że wygląda on bardzo podobnie do PS Vity i już chyba wiem, dlaczego jest to obecnie moja ulubiona budżetowa retro konsola pod koniec 2024 roku.

Wszystkie obiektywne wady, jakie ma ta konsola, czyli słabe joysticki, czy brak wsparcia dla szybszych zasilaczy i tak nie grają tutaj większej roli, bo nawet z nimi TrimUI Smart Pro, jest jednym z najlepszych i najpełniejszych urządzeń w swojej klasie. Jedyne czego naprawdę mi tutaj szkoda, to faktu, że TrimUI Smart Pro nie potrafi idealnie emulować gier z PSP. Bo “wystarczyłoby” wrzucić tutaj nieco wydajniejszy procesor i TrimUI Smart Pro byłby właściwie perfekcyjnym sprzętem do emulowania tego systemu. Tylko, no, jeśli TrimUI Smart Pro byłby perfekcyjną budżetową konsolą, to firma nie miałaby czego poprawiać w swoich kolejnych urządzeniach.

To teraz, wracając jeszcze do pytania zasugerowanego we wstępie: czy TrimUI Smart Pro będzie dobrą tanią konsolką dla Was? I odpowiedź jest prosta: jeżeli nie przeszkadza wam, że recenzowana konsola jest troszkę większa (choć wciąż zmieści się w kieszeni), nie ma zbytnio nostalgicznej budowy Game Boya/Game Boya Advance i posiada klikający D-Pad, to myślę, że z wyboru TrimUI Smart Pro będziecie bardzo, ale to bardzo zadowoleni.

Plusy:

  • Wysoka jakość wykonania
  • Bardzo dobre przyciski
  • Wygodna w użytkowaniu
  • Wciąż w miarę kompaktowa
  • Jeden z najlepszych ekranów w klasie
  • Wydajność adekwatna dla konsol z tego segmentu
  • Czytelny i prosty w obsłudze system operacyjny
  • Rozwinięte niestandardowe oprogramowanie CrossMix, które dodaje między innymi możliwość uruchamiania portów gier z PC
  • Porządne głośniki Stereo
  • Dobry czas pracy na baterii
  • Prawdziwy tryb uśpienia
  • Obecnie chyba najlepszy stosunek ceny do jakości
  • Wygląda, jak PS Vita

Minusy:

  • Średnia jakość farby/lakieru w czarnym wariancie kolorystycznym (podatna na wycieranie/smużenie)
  • Słabe joysticki
  • Problemy z ładowaniem przez szybsze zasilacze
  • Trochę szkoda, że nie ma tutaj idealnej emulacji PSP

Linki do zakupu TrimUI Smart Pro:

Podobał Ci się artykuł i chcesz wesprzeć tworzenie podobnych treści? Możesz postawić mi kawę/herbatę (zapewne to drugie) w serwisie buycoffee.to

Zaproszenie na kawę

Komentarz

Informacja: W celu wykluczenia z dyskusji botów komentarze są zatwierdzane ręcznie, dlatego może minąć kilka godzin, zanim pojawią się one na stronie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *